Veolia hoppar av spårvägsprojektet på ockuperad mark!

Veolia hoppar av spårvägsprojektet på ockuperad mark – det är ju fantastiska nyheter! Det verkar som att vårt arbete i Stockholm och på andra ställen i Europa, med att uppmärksamma Veolias folkrättsbrott har gett resultat.

Veolia var med i upphandlingen om vilket företag som skulle driva Stockholms tunnelbana, men fick inte kontraktet trots att de ansågs som de självklara vinnarna av upphandlingen. En omfattande kampanj, där bland annat Palestinagrupperna, men också många andra organisationer var inblandade, fördes för att uppmärksamma Landstingspolitikerna och andra på att Veolia var inblandade i att bygga spårväg på ockuperad palestinsk mark. Spårvägen i Östra Jerusalem skall binda i hop de olagliga bosättningarna med varandra.

Så här står det bland annat i en artikel i Haaretz.
Veolia has had to contend not only with the delays and difficulties in building the light rail project itself, but with political pressure at home as well. Two months ago a French court heard a lawsuit by a pro-Palestinian group, demanding that the light rail project be halted.

The organization based itself on an article in French law that allows the court to void business agreements, signed by French companies, that violate international law.

The political pressure on Veolia has been mounting in another direction. According to various reports abroad, the French firm had been losing major projects in Europe because of its involvement in the Jerusalem job. Observers claim that’s the real reason Veolia opted out.
Läs hela: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1091186.html

Jag hade klurat på ett inlägg om parlamentsvalet och det låga valdeltagandet, men blev så glad av den här nyheten att jag lägger upp den först. Andra bloggare har hunnit reflektera lite: Annarkia, Esbatis kommentarer, Jinge

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 reaktioner på ”Veolia hoppar av spårvägsprojektet på ockuperad mark!

  1. Jonas

    Veolia förloade inte kontraktet för Sthlms tunnelbana pga arbetet i Israels huvudstad. Men ändå så används det i vissa artiklar som ett exempel på ”kampanjen” mot Veolia.

    Man försöker alltså få det att verka som att det skulle ha att göra med missnöje med Veolias engagemang för en språvagnslinje i Israel, vilket det alltså inte är.

  2. annawester

    Jonas, för det första har vi inte sagt något om en spårväg i Israels huvudstad Tel Aviv, utan vi har protesterat mot att de varit involverade i att bygga en spårväg på ockuperad mark, alltså i Östra Jerusalem och att tanken med den var att knyta i hop de olagliga bosättningarna.

    Politiska problem i Europa har angetts som ett av skälen till att de drar sig ur projektet. Där är kampanjen i Stockholm en del.

    Därför ser vi det som en stor seger för aktivismen!!

  3. Jonas

    Anna, nu är det så att SL tydligt sagt till att Veolias engagemang i Israel inte hade något som helst inflytande på SL:s beslut, samt att SL:s kunder aldrig varit nöjdare, enligt kundenkäter, än under Veolias 8 år av drift av tunnelbanan.

    Beslutet att byta till ett Hong Kongföretag var rent ekonomiskt.

  4. elina

    Ibland hjälper protesterna företag att välja lite mer anständiga beslut. Och jag tror att protesterna hade påverkan, om bara lite, i Tbanebeslutet i Sthlm också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s